De Oude IJsselbrug wordt opgeknapt, behalve groot onderhoud wordt de brug ook uitgebreid met een wandelpromenade boven de rivier. Het werk is begonnen op 26 juni 2017, er wordt 24/7 aan gewerkt. Deze serie is gemaakt vanaf 29 juni.

Vanaf een ponton in de IJssel worden de draagarmen voor de promenade aangebracht en door monteurs vastgemaakt.

De promenade ligt, in 5 delen, al te wachten op de kade. 30 juni worden die op de draagarmen getakeld en vastgemaakt.

De brug is afgesloten, behalve voor fietsers, voetgangers en hulpverleners. Ook op de brug wordt constant doorgewerkt.

Staand op een hoogwerker monteren de werkers een dwarsverbinding.

Oòk als de regen met bakken naar beneden komt.

Met bouten en moeren wordt de dwarsverbinding vastgezet, handwerk.

Klaar.

30 juni, de dag dat de wandelpromenade aan de burg gemonteerd wordt.

Het ponton wordt naar de kade waar de promenadedelen liggen te wachten geduwd.

Op de juiste plaats aangekomen. De schipper van de duw-en sleepboot verstaat zijn vak, moeiteloos brengt hij het ponton naar de gewenste plek. 

De kettingen worden aan het deel vastgemaakt.

Zo, bijna klaar voor transport

Eerst nog wat boorwerk aan de onderkant, een wonderbaarlijk mooie boormachine, die hangt aan het deel waarin gaten geboord worden, niemand hoeft 'm vast te houden en hij rust ook nergens op.

Hangend in de takel is er altijd wat duw- en trekwerk nodig.

Hier heb ik een scene gemist, als ik terug ben van het opwarmen met een kop koffie ligt het promenadedeel op de ponton.

terug bij de brug begint een precisieklus, hijsen en plaatsen gaat stukje bij beetje, er komt heel wat pas- en meetwerk aan te pas.

De last mag niet teveel bewegen, zware klus om dat voor elkaar te krijgen

Liggen op de draagarm om te communiceren met de mannen op het ponton, sommige dingen zijn helemaal niet high-tec. De man is overigens wel goed gezekerd, hij heeft een klimharnas aan dat aan een stevige stalen kabel zit, vallen zal wel pijnlijk zijn maar niet fataal.

Langzaam maar zeker komt het deel dichterbij, iedereen staat klaar om zijn bijdrage te leveren.

De bijdrage van deze man is duidelijk, hij is de baas.

Hoe dichterbij de eindbestemming hoe langzamer het gaat

Inspectie aan rand van de afgrond, hier zie je goed hoe en waarmee de man gezekerd is

Met een degelijk klassiek stuk timmermansgereedschap, een lijmtang, wordt het deel even op z'n plaats gehouden, een kartonnetje ertussen om beschadiging van de lak te voorkomen.Zorgvuldig dus.

Het past niet helemaal, kijken, kijken en nog eens kijken.

Er komen spanbanden aan te pas om de laatste centimters te overbruggen.

Toch te groot, de haakse slijper komt er aan te pas om het helemaal in orde te maken, mooi is anders. Er is 1 cm weggesneden.

Ondertussen wordt er ook gewoon aan de brug gewerkt

Deel I zit er aan, ik heb een uur of 4 rondgehangen bij de brug en vind het wel mooi voor deze ochtend. 

Zaterdag 1 juli, alle promenadedelen die gistermorgen nog op de kade lagen zitten aan de brug.

Het nieuwe stuk heeft een fietspad, de rode strook en een grijs wandelpad, op de witte strook ertussen komt de 'langste sofa van Nederland' te staan, aan de buitenkant komt natuurlijk een hek.

Je ziet nu wel niemand, maar toch wordt er aan gewerkt, een onderaannemer werkt aan de bekabeling, dat gebeurt onder de brug, uit het zicht.

De ponton ligt aan de kade, fietsers gebruiken de brug waar die voor is, de rivier over steken.

Maak jouw eigen website met JouwWeb