Het werk aan de IJsselbrug vordert gestaag, met enige regelmaat laat ik zien wat er gedaan wordt.In deze 2e week is het zichtbare werk vooral voorbereidende onderdelen. Wegwerken van rotte plekken op diverse plaatsen, (grond) verfwerk en nog zo wat. Aan de promenade wordt het hek aangebracht. 

Ook is de strook Cortenstaal nu helemaal aangebracht, die wordt natuurlijk langer als ook het andere stuk van de promenade tot aan de (ook nog te bouwen) trap naar de uiterwaarden wordt aangebracht.

zowel onder als bovenop de brug wordt van alles aangepakt.

En ook op het hoogste niveau wordt had gewerkt.

Het oude rood van de boog is bijna overgeschilderd

Handwerk blijft belangrijk                                                                                                            

18-07-2017 De brug vanaf de westelijke oprit

Natuurlijk, ledverlichting, zowel omhoog           ..........        als omlaag

Hier de ruiten die de wandelpromenade gaan beveiligen, of de gebruikers zo je wilt.

voorbereidingswerk voor de montage

de wenteltrap naar het brugwachtershuisje is doorgesneden om ruimte te maken voor de wandelpromenade

In de uiterwaard de fundamenten voor de trap naar het wandelpad dat daar komt. De 20e staat een groot deel van de constructie van het trappenhuis al overeind. 

De eerste ruiten zitten er ook in, dat ziet er toch heel chique uit .

Steeds duidelijker wordt hoe de brug er straks uit ziet.De rail aan de waterzijde tekent mooi de kromming in de brug.

De leuning aan de westkant is niet helemaal goed geraakt met het schilderwerk, maar dat komt vast goed.

24 juni, de brug vordert gestaag, de oude rode verf is inmiddels, behalve van het hefdeel, allemaal overgeschilderd en de wandelpromenade is, ook weer op het stuk aan het hefdeel van de brug na, helemaal van de 'glas' voorzien.

Er wordt hard gesleuteld aan  de trap die straks naar de uiterwaard leidt.

De volgende balk hangt in de lucht.

Aanpakken!

En dan weer verder met het montagewerk

Druk, druk, druk.

25 -07, het laatste deel van de wandelpromenade wordt op zijn plaats gelegd

communicatie met de kraanmachinist en wat duw- en trekwerk

Tegelijk wordt het hekwerk langs het hefdeel gedemonteerd

En dan mogen de fietsers verder

27-07-2017, het laatste stuk cortenstaal is aangebracht, daarmee is goed te zien hoe de brug er uit gaat zien.

De 'sofa'wordt goed vastgezet, de montagepunten zitten dicht op elkaar.

Het uitkijkplatform biedt straks een magistraal gezicht op de uiterwaard. Bij hoog water is de IJssel ongeveer 400 mtr breed

Er is straks ruimte genoeg om met veel mensen tegelijk van het uitzicht te genieten.

De te vervangen contragewichten van het hefdeel worden hier, wachtend op demontage, ondersteund door reusachtige hydraulische stempels.

Ook op zaterdag wordt er aan de brug gewerkt, de onderkant wordt gezandstraald, daarom zijn zijkanten waaronder gestraald wordt, ter bescherming van de wandelaars en fietsers, afgedekt.

Twee weken lang is er geen treinverkeer, ook de spoorbrug wordt opgeknapt.

Hier wordt bovenop het hefdeel gewerkt.

Omdat de brug zwaarder wordt moeten ook de contragewichten voor het hefdeel zwaarder worden gemaakt. Dat is simpel, wat er uitziet als een massief blok blijkt gewoon een kast te zijn, bijvullen is dus de oplossing.

's Avonds (dan ben ik er nog een keer) liggen de stalen balkjes er voor het oprapen, behalve dan dat ze heel zwaar zijn

De 'sofa' krijgt vorm.

Nog even en je kunt zittend van de mooie IJssel(kade) genieten

aan 't werk!

Ook deze heb ik later op de avond gemaakt, niemand te zien dus ik kan even de promenade op

Maar als ik het hem vraag wil,hij best even gaan zitten, wat een mooie brug wordt dit.

Voor het werk aan de spoorbrug is weer heel ander gereedschap beschikbaar

Deze vrachtwagen met een compleet bedieningspaneel stuurt de zandstraalapparaten aan die onder de brug gebruikt worden.

03-08-17, het hefdeel wordt getest

Straks zittend op de bank omhoog, dat is pas mooi.

04-08-17, en altijd is er ouderwets handwerk, hier wordt de nieuwe betonrand met een spons van een afdeklaag voorzien.

Ook hier een klus die met de hand geklaard moet worden, de schroefdraad gaten in de afdekrail zijn bij het verzinken volgelopen, ze worden eerst opnieuw op de juiste maat geboord en vervolgens van nieuwe 12mm schroefdraad voorzien.

Dit is een tap, een soort scherpe schroefdraadboor, hiermee tap je, ook weer met de hand, schroefdraad in metaal.

Maak jouw eigen website met JouwWeb