13-01-2020. Vakantie anders betekent niet op stap met de camper zoals we de afgelopen 11 jaar gedaan hebben. We hebben dit keer voor een week een huisje op het strand van Hoek van Holland geboekt. Uitzicht op de Noordzee én het laatste stukje waterweg.

Voor we naar Hoek van Holland gaan lunchen we bij m'n zus in Rozenburg, daarna met de pont naar Maassluis en dan naar Hoek van Holland.

Wachtend op de pont komt oa. dit schip langs.                                                              Buiten de spits gaat de pont elke 20 minuten, dus vaak.

Dit monster, 399 mtr lang, is de Eleonora Mearsk, ze is een van de grotere containerschepen ter wereld. Ze kan 15.000 20-voetcontainers vervoeren. Met vele duizenden containers aan boord verlaat ze de Maasvlakte en gaat de Noordzee op. Als knul van 19 werkte ik als electriciën in de haven van Rotterdam. Een van de klussen die me altijd is bijgebleven was het opkalefateren van een gezonken offshore bevoorradingsschip van Mearsk. {Mearsk is een giga Deense rederij.} De verdronken bemanning was er uit, alle persoonlijke bezittingen, foto's van vrouw en kinderen en andere aandenkens aan thuis, toiletartikelen, lagen er gewoon nog in. 

De zon is bijna onder, geen idee wat voor functie dit schip heeft.

Het Havenbedrijf is een volcontinutak bij uitstek. Het liggeld aan een haven op  de Maasvlakte kan makkelijk € 5.000 per dag zijn. 50 jaar terug was het dat bedrag in Fl. voor hele grote schepen niet uitzonderlijk.

De nacht geeft een heel ander beeld, spook-of sprookje, kies maar.

14-01-2020, onze dochter komt op visite en we gaan een niet echt toeristische rondvaart doen. De RET, het OV bedrijf van Rotterdam heeft een boot waarmee je de Maasvlakte vanaf het water kunt bekijken, bedoeld voor mensen die er werken maar ook zeer geschikt als haventrip. Aan boord een kapitein en een conductrice. Een dame die natuurlijk kaartjes verkoopt, OV kost geld, maar die dame is gratis en met heel veel passie vertelt over wat we zien. Over de zeehonden, de giga containerschepen, de ertstankers, wat er nog gebouwd wordt. Haar Rotterdams accent maakt het alleen maar aantrekkelijker.

Op weg naar de parkeerplaats, we moeten even met de auto naar de pont,die ligt in de Nieuwe Waterweg, lopen we over het strand, en of het nou koud is of niet, zandkastelen hebben met luchtkastelen gemeenschappelijk dat ze altijd gebouwd kunnen worden. De mussen houden vader en zoon gezelschap

De pont is modern en comfortabel, binnen is het warm en buiten geniet je van de industriële en maritieme activiteit.

                                                                                                                          Via de app marine traffic informatie van de schepen die we tegenkomen.

En ondanks industriële- en maritime drukte is het een voor zeehonden aantrekkelijk biotoop. De jongen worden hier gewoon geboren, ondanks de schepen en het kolen- en ertsstof. Deze zeehonden leven op een klein eilandje dat is gecreeërd om te voorkomen dat schepen, bij serieus erge storm, tegen een kade of een ander duur en heel hard havenelement worden geblazen. Dit eiland is dan een buffer.

En nog altijd zijn er sleepboten nodig om de oceaanreuzen in het gewenste tempo op de juiste plak aan de kade te zetten.

Het is droog dus er valt volop te genieten

Dit is een reddingsboot in oefenopstelling. Op moderne schepen is nog maar één reddingsboot aanwezig, die is geplaatst op de achtersteven en kan ,als iedereen is ingestapt, worden gelanceerd. Deze schepen kunnen veel mensen bergen, hebben een motor, en water en voedsel aan boord.

Dit toch wel markante gebouw is de ENGIE (kolen) centrale.

De zuidelijke arm van de Maaslandkering; met twee enorme armen kan de Nieuwe Waterweg worden afgesloten om het achterland van een watersnoodramp te vrijwaren.

Hier het verschil in diepgang van een vol en een half leeg schip

Ter relativering. Columbus stak in 1492 de oceaan over met 3 houten schepen van elk ongeveer 23 meter lang. Op elk schip voeren zo'n 70 man aan bemanning .Deze sleepboot, in de huidige verhoudingen een klein bootje, is 36 mtr lang, 1,5 keer de houten zeilscheepjes van destijds. Als er meer dan 3 bemanningsleden ziijn is 't al veel

Terug van de boottocht, boven het duin.

 

15-01-2020, Vrienden komen op visite en lunchen, helaas is het beestenweer. Pas als we ze weer uitgezwaaid hebben breekt de zon door. Het is dan al tegen vijf uur, genieten van de zonsondergang..

Mooie zon of niet, de business gaat altijd door.

Hoe rood de hemel ook kleurt, in zwart wit is het ook een mooi beeld.

We fotograferen allebei met veel plezier en passie.

Zonsondergang boven de Maasvlakte van het strand van Hoek van Holland

 

16-01-2020, we hebben geluk, als we opstaan schijnt de zon, zacht warm licht over het strand en de Nieuwe Waterweg.

Een tankschip van dit type heb ik nog nooit eerder gezien. Orange Sky, zou ik in dit geval vertalen als Sinaasappel hemel. Het schip vaart vol met sinaasappelsap/pulp van Santos in Brazilië naar Schiedam. en dan weer terug om weer een vracht  sinaasappelsap te brengen. Al dat soort gegevens over de schepen is te vinden op de app Marin Traffic, heel handig als je hier zit en van de scheepvaart geniet.

Een uur in een stevig tempo wandelen over het strand is later goed te voelen, dat loopt heel anders dan lopen op het IJsselpad.

Twee echte oceaanreuzen, beide containerschepen. Het schip rechts is 400 mtr en het schip links is 369 mtr. De breedte is rond de 60 mtr. samen zijn ze goed voor 30.000 plus containers.

We wandelen de Noorderpier af, oa. dit kun je dan tegenkomen, op een paar meter afstand.

Een offshore bevoorradingsschip van Boskalis. Zo hoog als een groot vrachtschip, maar een stuk korter.

Het einde van het bewandelbare deel van de Noorderpier.

Zo lijkt het een afschuwelijk eind terug, maar het valt mee.

Op de stenen van de pier leven nogal wat vogels waaronder zandlopers en steenlopers. Die met een witte buik zijn de strandlopers

De stenen, grote blokken van soms meer dan een mtr3, beton, zijn met betonijzeren lussen op hun plaats getild.

Maar er zijn ook scholeksters, deze heeft net een schelpje gescoord.

Deze vogel is er echt niet stiekum opgeplakt, hij stond daar gewoon.

Fourageren, het zeewier bevat na elke vloed weer vers eten, slimme beesten die vogels.

Aan het einde van de dag wordt een booreiland naar zee gesleept.

17-01=2020 Omdat de koffie op was en ik toch m'n dagelijkse wandeling wil maken loop ik naar AH en terug, kleine 5 km. Daarna, en na de koffie en de boterham, gaan we samen wandelen op het strand. Er staat behoorlijk wat wind, windkracht 5 ongeveer. Hoe sterk is de eenzame fietser.......

De wind blaast het zand in noordelijke richting, dat levert mooie grillige vormen op.

Alweer zo'n scene die aan Boudewijn de Groot  of Lennart Nijgh gekoppeld kan worden. Het onvolprezen strand aan de rand van Nederland

En de duinen.

De boot naar Harwich, zo dicht bij de parkeerplaats vaart zij naar Engeland

18-01-2020, met m'n zoon afgesproken om samen naar de Kunsthal te gaan om naar een foto-expositie te gaan. Hij komt uit Zwolle naar Rotterdam en ik pak de metro naar R'dam CS. Sinds kort kun je met e metro van HvH naar R'dam. Ik koop een dagkaart voor  €8,- Zelfs automaten beginnen voor mij ingewikkeld te worden. Een kaartje heet tegenwoordig een OV product.

Rotterdam Centraal Station

En niet alle mooie straten zijn nieuw, de Veerkade. Vooroorlogs.

In de kunsthal hangt zolang Museum Boymans gerestaureerd wordt werk uit dat laatste museum.

 

 

 

 

 

 

Leon en Jules

Rotterdams symbool 1960

Rotterdams  symbool to be

the two of us, de kromming van het Boymansdepot in aanbouw levert leuke vertekeningen op.

Witte de Withstraat                                                                                                                          Goudserijweg

Vanaf de Rotterdam op de kop van zuid beelden vanaf de 7e verdieping

Rotterdams symbool , 'de hef' 1927

En dan met de metro weer naar Noord.

We eten bij een Mexicaans restaurant aan de Goudse rijweg. Prima zaak.

Een onverlaat heeft de metro verstoord, die rijdt even niet als we naar Hoek van Holland willen. We worden van station Blaak weggestuurd door de politie.

We  lopen naar station Beurs. Daar duurt het ook nog even. ik fotografeer deze meiden die fot0's van zichzelf maken in de fotoautomaat. Deze vond het wel leuk

De reis duurt langer dan gedacht, op het een na laatste station stopt de metro en moeten we naar de overkant en een half uur wachten. Een man is helemaal over de rooie. Zijn kaartje is verlopen en hij kan niet in- of uit loggen. Ik help hem door samen tegelijk met zijn fiets via de poort voor rolstoelers en kinderwagens het perron te verlaten en naar de overkant gaan, zelfde truc.  Na een minuut of 10 heeft de bestuurder, hieronder, geregeld dat hij toch mag doorrijden. Het hele circus van uit en inloggen nog een keer. Uiteindelijk is Leon eerder in Zwolle dan wij in Hoek van Holland.

 

19-01-2020 Onze laatste dag in HvH. We slapen een beetje uit en doen rustig aan. Wandelen, boodschappen en maar liefst 2 uur in de zon zitten op het balkon. Ook vandaag komen ze nog langs, de grote schepen van tegen de 400 mtr lengte die tussen de 15.000 en 20.000 containers kunnen vervoeren. Meestal ergens in het verrre oosten vertrokken en  dan via Port Said, het Suez kanaal, naar Europa varen.

Hier de zondagse zwerm tweevoetige strandlopers vaak vergezeld van hun viervoetige blaffende vriendjes.

De wind komt uit het Noorden, het water spat hoog op.

De surfers doen hun ding.

Net als de lovers

en de fotograaf.

De zon begint te zakken                                                            De meeste wandelaars zijn naar huis

Het monster slokt de zon op, de vogel kan net ontkomen